10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора

Автор
10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора

У зв'язку з реформами освіти в Україні, батькам нинішніх і майбутніх школярів доводиться постійно слідкувати за нововведеннями. Ми вже повідомляли про новий законопроект щодо ЗНО у 4 і 9 класах, яке зараз проходять лише випускники, коли на основі результатів ЗНО відбувається їх зарахування у вищі навчальні заклади.

Подібних змін заплановано ще достатньо, та чи саме ті вони, які потрібні учням для щасливих шкільних років? Своїми думками щодо нинішніх реформ в освіті України, і змін, яких особливо потребує українська школа, ділиться Анастасія Сушко.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №1

Анастасія Сушко

виконавчий директор,

викладач англійської в мовних студіях Lala English

Те, що школа потребує негайних змін, мабуть, вже розуміє більшість в суспільстві. Особисто в мене песимістичні прогнози стосовно реальних змін і, я гадаю, навіть не варто пояснювати чому, бо всі причини і так лежать на поверхні: на все потрібна політична воля, і реформувати треба кардинально, а не окремими кроками чи підміною понять. Так, наприклад, в початковій школі відмінили техніку читання, аргументувавши тим, що для дітей це стрес і важливіше розуміти зміст прочитаного. Натомість ввели ритм читання. У чому принципова різниця, вчителька початкових класів не змогла мені пояснити.

Держава бере на себе відповідальність формувати майбутніх громадян, а насправді, по шаблону Міносвіти школа випускає дітей, абсолютно не підготовлених до життя.

Світ змінився глобально, а система освіти – ні. Шкільні роки для більшості дітей перетворюються на страждання. Те, що в нашій країні з’явилися альтернативні школи, кожна з яких по-своєму намагається змінити ситуацію та зробити свій внесок в реформування освіти, надзвичайно важливо. Так на практиці можна побачити переваги того чи іншого нововведення. Українська школа й освіта в цілому потребують негайних змін, які потрібно було провести ще на вчора.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №4

Надавати знання, які носять не інформативний, а практичний характер

Світ змінюється так швидко, що 95% знань, які діти отримують у школі, стають непотрібними і ніколи не використовуються, тим паче, що потрібну інформацію можна дістати з інтернету. Вчитель повинен пояснити, а дитина зрозуміти, де і для чого можна використати ті чи інші знання, на засвоєння яких потрібно витратити певний період свого життя. Якщо ж ці знання суто формальні, то чи не злочинці держава та вчителі, які змушують учнів вивчати за шкільною програмою те, що в житті їм більше ніколи не знадобиться? Наприклад, зазубрювати на біології назви водоростей і мохів, замість того, щоб за допомогою досліджень переконатися в необхідності дотримання законів природи для збереження життя на землі?

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №5

Спонукати дитину мислити, аналізувати, вирішувати проблему, а не просто давати інформацію

Це і буде мотивацією в навчанні, якої так не вистачає нашим дітям. Наприклад, наша маленька учениця переїхала до Індії, де зараз навчається. Її мама розповіла, як діти там вчили дроби: вчителька принесла в клас декілька різних за ціною піц (по 5,36 і 7,48$ відповідно). Кожен учень повинен був купити кілька різних шматочків і порахувати, скільки це буде коштувати.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №6

Гуманізувати навчальний процес

Цей модний нині вираз викликає у мене сум, коли я спостерігаю за своїм сином – другокласником. Для нього, як і для більшості учнів, вчитель – це суддя, контролер, небожитель, саме він вирішує, наскільки успішною є та чи інша дитина в класі. Дитина не повинна боятися школи, вчителя, а навчання не повинно бути каторгою.

Вчитель не повинен таврувати дітей, ділити їх на категорії за успішністю, бо це породжує купу комплексів, особливо у тих дітей, які з якоїсь причини не зуміли розкрити свій потенціал. Але це природньо, бо всі ми різні.

Головне завдання школи – зробити кожну дитину самодостатньою та готовою до реального життя.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №9

Відмінити оцінювання в тому вигляді, в якому воно існує у сучасній школі

Погана оцінка принижує гідність дитини, а метою навчання є не самовдосконалення, а бажання отримати гарну оцінку, «щоб порадувати батьків», як каже мій знайомий четвертокласник. Є безліч способів зацікавити учня і без оцінки. Те, що справді важливо – це акцентувати увагу тільки на позитивному результаті (наприклад, на письмі замість того, щоб виділяти помилки червоню пастою, вчитель може намалювати корони над найкраще написаними літерами).

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №10

Трансформувати вчителя в партнера

З огляду на розвиток інформаційних технологій, вчителя в сучасний школі вже не можна розглядати як носія інформації. Цей образ характерний для 19-20 століття.

Головна функція вчителя – створити умови для того, щоб зацікавити дитину виконувати ту чи іншу дію. І головне тут не кількість вчителів, а якість наданих знань.

Мій дідусь розповідав, що після війни мав змогу навчатися в школі лише два роки. Знання з усіх предметів дав йому звичайний сільський вчитель. Після чого дід склав екстерном іспити, отримав атестат і вступив до технікуму, де був одним із найкращих студентів, маючи за плечима лише два роки навчання в школі.

Час повернутися до образу вчителя – універсала, який володіє знаннями не тільки зі свого предмету, а й може змалювати і надати дітям цілісну картину світу. Це не тільки вирішить проблему міжпредметних зв’язків, а й дасть можливість перетворити урок у цікаву, захоплюючу розповідь. Адже не таємниця, що запам'ятовується те, що подобається. Альтернативники досить часто об’єднують предмети, дають їх блоками: світогляд (історія, географія, література). Блок викладає один вчитель, а тому можна вирішити і наступну проблему.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №13

Змінити архаїчну класно-урочну систему

Урок – це як дослід, як подорож, як роздум, і його не можна перервати по дзвінку. Урок не для того, щоб поставити галочку в журналі навпроти вивченої теми, це створення панорамного бачення світу.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №14

Мінімізувати домашні завдання

Учні повинні отримувати задоволення від навчання, йти до школи з радістю. Діти моїх знайомих, навчаючись в Києві, зовсім не любили школу, походи на уроки та мали низький рівень знань. Перебравшись на Кіпр, вони змінили своє ставлення до навчання, зі школи їх тепер не витягнеш, і батьки з жахом думають про повернення в Україну. До речі, домашніх завдань там не задають зовсім.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №15

Навчання через гру та моделювання життєвих ситуацій

Вчителю потрібно обирати цікаві теми.

Не можна вбити дитині в голову те, що їй буде зовсім не цікаво, особливо сучасним дітям, які ще й вчителя можуть здивувати своїми знаннями в різних сферах.

Захопившись якоюсь грою чи моделюванням життєвої ситуації та її вирішенням, у дітей з’являється бажання вдосконалюватись, вирішувати ще більш складні завдання. Це прагнення знати, вміти більше, закріплене в дитинстві, залишається і в старшій школі.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №18

Мінімізувати стреси (тести, екзамени)

Не завжди тести, контрольні та іспити можуть виявити справжні знання. Але це зайвий раз поставить дітей в стан конкуренції та рейтингів, призведе до розвитку комплексів, травм особистості. Рівень знань можна з’ясувати і без іспитів, які вже давно стали формальністю. Як жартують шкільні вчителі, річні оцінки можна виставляти вже на початку навчального року, бо справжній вчитель і так знає потенціал своїх учнів.

10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора - изображение №19

Переглянути програми, навчальні матеріали, максимально зробити їх цікавими, спрощеними, зрозумілими та доступними, наближеними до проблем та задач сучасного життя

Поглиблені знання всіх предметів не потрібні сучасній людині, для цього є інтернет. Школа повинна виховати в першу чергу порядну людину та дати знання, які допоможуть їй реалізуватися в дорослому житті, і не має значення ким: вченим, домогосподаркою, менеджером, трактористом, вчителем чи інженером.