Лікарські засоби можуть ще подорожчати
- Автор
- Дата публикации
Міністр охорони здоров’я України Василь Князевич ініціює обговорення змін до Закону України “Про податок на додану вартість” щодо оподаткування лікарських засобів і виробів медичного призначення. Разом з тим він наголошує, що такі зміни можуть викликати спротив окремих представників фармбізнесу, переважно тих структур, що займаються імпортом ліків. Відтак, не виключає Василь Князевич й інформаційного тиску, який ґрунтуватиметься не на економічних розрахунках, а на звинуваченнях у “зростанні цін” та порушенні прав “пересічного українця”.
Разом з тим, податок на додану вартість (ПДВ) – є найбільш значний за обсягом з усіх податків, які нараховуються в Державний бюджет. Так, він становить 39,7% від загальних доходів держбюджету за 2008 рік (35,7% в 2007 році) – це найбільше за обсягом джерело доходів держави.
Світова практика свідчить, що у багатьох країнах є ПДВ на лікарські засоби і вироби медичного призначення (наприклад: Австрія, Болгарія – 20%, Данія, Швеція, Норвегія – 25%).
Досвід цих країн свідчить, що встановлення ПДВ на лікарські засоби не є негативним фактором, більше того, цей крок вважається економічно обґрунтованим. Населення таких країн захищене ефективними економічними механізмами, оскільки діє система компенсації за рахунок держави вартості придбаних лікарських засобів (у тому числі компенсація ПДВ), що нівелює негативні соціальні наслідки.
На думку фахівців Департаменту регуляторної політики у сфері обігу лікарських засобів та продукції у системі охорони здоров’я МОЗ України, запровадження пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби в Україні потрібно проводити разом з запровадженням реімбурсації – часткової компенсації вартості життєво необхідних лікарських засобів для хворих в разі їх амбулаторного лікування.
Що стосується можливого підвищення цін на, то повне перекладання суми ПДВ на споживачів буде економічно невигідним насамперед підприємствам, які займаються реалізацією лікарських засобів, оскільки за таких умов може відбутися зменшення обсягів реалізації за рахунок зниження попиту на деякі лікарські засоби. Отже, має відбутися саморегуляція ринку фармакологічної продукції головним чином за рахунок зниження торговельних націнок.
За попередніми розрахунками, запровадження пільгової ставки ПДВ на лікарські засоби і вироби медичного призначення залучить до Державного бюджету України кошти в сумі близько 310 млн. дол. США, що за теперішнім офіційним курсом валют Національного банку України складатиме близько 2391,5 млн. грн. на рік.
На думку Міністра охорони здоров’я Василя Князевича, згаданий законопроект має пройти найширше обговорення зацікавлених міністерств і відомств: Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державної податкової адміністрації України, Міністерства юстиції України та Державної митної служби України. Спільна робота фахівців дозволить в кінцевому результаті встановити економічно обґрунтовані ціни на лікарські засоби і вироби медичного призначення та залучити до державного бюджету України додаткові кошти, які повинні бути спрямовані на відшкодування вартості ліків для забезпечення лікарськими засобами пільгових категорій населення.