Рекомендації щодо проведення Першого уроку в початковій школі
- Автор
- Дата публикации
Побудова і відродження національноїсистеми освіти і виховання потребують відійти від авторитарноїпедагогіки, відродити гуманістичну школу, пронизану добротою, увагою і повагою до дитини, вірою в її можливості, а також перемогти девальвацію загальнолюдських гуманістич - них цінностей і національного нігілізму.
Освіта - основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. (Закон України "Про освіту")
Загальноосвітній навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права громадян на загальну середню освіту. (Закон України "Про загальну середню освіту" Ст. 8) Діти, які вперше потрапили до школи, мають познайомитися з навчальним закладом, де вони проводитимуть багато часу. І тому перший урок у 1-му класі загальноосвітніх навчальних закладів у 2005-2006 навчальному році рекомендуємо провести за темою «Моя рідна школа».
На Першому уроці вчителю слід закцентувати увагу першокласників на тому, що школа - не просто будівля. Це велика і дружна родина, де єсвоїправила і закони (Статут). Кожний навчальний заклад маєсвою історію, традиції, учнів - випускників, які є її гордістю і славою. У школі діти не тільки отримують знання, але вчаться дружити, спілкуватися між собою, вирішувати проблеми, допомагати один одному. Адже протягом шкільного навчання відбувається процес перетворення маленької дитини у дорослу людину із власною життєвою позицією, поглядами та переконаннями.
Одними із основних завдань загальноїсередньоїосвіти, визначених Законом України "Про загальну середню освіту" (ст. 5) євиховання громадянина України, поважного ставлення до КонституціїУкраїни, держав - них символів, почуття власноїгідності, шанобливого ставлення до родини, народних традицій і звичаїв, державноїта рідноїмови, національних цінностей українського народу. Відповідно до цих положень Перший урок у 2-4 (класах рекомендуємо провести за темою "Україна - моя Батьківщина".
Важливо, щоб перший урок пройшов урочисто, з яскравими та цікавими моментами, запам'ятався учням надовго, сприяв згуртуванню колективу.
Завдання вчителя - у доступній і цікавій формі ознайомити дітей зі змістом окремих положень КонституціїУкраїни (Ст. 1, 2, 5, 10, 11, 12, 20, 24, 65, 66, 68). Варто наголосити на уроці, що Україна - це наша Батьківщина, рідний край, земля, де ми народилися і живемо. Це велика незалежна держава славного, працьовитого народу із своєю історією, мовою, самобутньою культурою, звичаями і традиціями. Крім того, Україна - багатонаціональна держава, де проживають понад 100 націй і народностей із своєю мовою, культурними надбаннями.
Форми і методи проведення Першого уроку можуть бути різ - но - маніт - ними (бесіда, урок-гра, урок-свято, урок-зустріч, урок-спілкування з природою, урок - екскурсія до шкільного музею, подорож з використанням народознавчих матеріалів, художніх творів, віршів, міні-вистава, де дійовими особами стануть учні класу, інсценізація із залученням старшокласників, батьків). Елементами уроку можуть бути вікторини, конкурси віршів та дитячих малюнків за тематикою уроку, ігри. Учитель обирає форму проведення самостійно, враховуючи можливості навчального закладу та індивідуальні особливості учнів класу.
Підвищити ефективність проведення Першого уроку можна відповід - ним оформленням класноїкімнати: атрибутами національноїсимволіки, тематичними плакатами, репродукціями картин із зображенням різних куточків України, фотокартками з історіїіснування школи, предметами національного побуту, результатами праці наших співвітчизників (література, музичні інструменти, одяг, продукти харчування, блюда національноїкухні тощо), фотокартками родин учнів тощо. Для створення урочистоїатмосфери можна використати музичний супровід уроку - пісні про школу, вчителя (1 клас), про Україну, рідний край (2-4 класи).
Рекомендуємо запросити на Перший урок гостей, які мають цікавий життєвий досвід.
Підводячи підсумок Першого уроку, у першому класі варто підкреслити, що учні - справжні господарі школи, і тому важливо виконувати внутрішній розпорядок, зберігати традиції, гідно нести звання учня свого навчального закладу. У 2-4 класах важливо наголосити на важливості становлення громадянськоїпозиції, усвідомлення дитини громадянином України, важливим, необхідним учасником будівництва щасливого майбуття.
По матерiалам Міністерства освіти і науки України