Як закохати дитину в English: поради мами-викладача

Автор

Вільне спілкування англійською — вже не перевага, а одна з основних вимог. 2016 рік в Україні навіть проголошений роком англійської мови. Але батьки й без цього знають, що вивчення англійської мови для дітей важливо. Малюків знайомлять з мовою майже з пелюшок, використовуючи розвиваючі ігри, розмовні клуби, дитячі табори, репетиторів з англійської мови.

Які методи вивчення англійської мови для дітей дошкільного віку найбільш дієві, як вибирати курси і викладача, і як зробити англійську мову для дітей улюбленою, ми розпитали маму семирічного Іллі, викладачку і співзасновницю центра англійської мови Greystone Олену Жупанову.

Олена про себе:

За освітою я перекладач. Коли народився Ілля, виявилось, що працювати з дітьми мені значно цікавіше. Після декрету я пройшла підготовку на курсах Helen Doron, і три роки викладала там англійську для дітлахів. Згодом розробила власну програму навчання, і разом з колегою ми відкрили центр англійської мови для дітей Greystone. Якщо в двох словах описати наші заняття: я граюся з дітьми, і спілкуємося ми при цьому лише англійською.

З якого віку доцільно починати вивчення англійської? Чи ефективний суперранній розвиток, коли майже з пелюшок батьки намагаються навчити дитину англійським словам чи літерам?

Вивчати мову з пелюшок — це природньо. Якщо тато розмовляє російською, а мама — українською, ви ж не чекаєте, коли дитинці виповниться три роки, щоб тоді з нею почав розмовляти тато. Дітки, які змалечку чують дві мови, навіть не замислюються про те, що вони різні.

Є два способи вивчення мови: англійська як друга рідна мова, та англійська як іноземна. В школах та університетах ми вивчаємо саме іноземну: вчимо слово, шукаємо його в словнику, далі — граматика, таблиці з конструкціями, тощо.

Англійська як рідна вивчається інакше. Мову при цьому не дроблять на слова та граматичні правила, а сприймають цілісно. Це відбувається, наприклад, якщо ви виїздите закордон і опиняєтесь в цілковито англомовному середовищі. Ві цілодобово чуєте мову, спілкуєтесь нею, не замислюючись, чому і як використовуються слова. Ви сприймаєте мову цілісно.

Якщо жоден з батьків не може вільно спілкуватись англійською з дитиною, шукайте заняття і курси, де англійську мову для дітей викладають не шляхом перекладу, а шляхом звичайного спілкування. Навіть дві-три години на тиждень суцільного англомовного спілкування допоможуть дитині сприйняти цю мову, як другу рідну.

Дослідники взагалі вважають, що мала дитина може сприймати необмежену кількість мов. Чим більше саме мови, озвучування, тим краще вона сприймається. Бо мова — це головний ключ до спілкування, на відміну від книжок чи картинок.

Що краще: примушувати чи спеціально зацікавлювати до навчання дитину в 2-3 роки, чи почекати, коли вона підросте, зрозуміє, що англійська їй потрібна, і буде вчити її самостійно і мотивовано в підлітковому віці?

Я не прибічник того що «після трьох пізно». Мозок не припиняє вчитись ніколи. Але з віком змінюється спосіб сприйняття знань. До 8-9 років дитина розуміє мову, не перекладаючи. Для неї все просто: це одночасно і чашка, і the cup. Це часто можна спостерігати, коли спілкуються різномовні діти: в мовному клубі, чи гості з-за кордону приїхали. Вони нічого не перекладають, просто показують одне одному, як називається якась річ, і в них цей образ вже пов’язаний одразу з двома словами.

Приблизно після 10 років формується основна мова, дитина прив’язується до неї, і має кожне слово подумки перекладати. Тому дуже добре, якщо до цього віку дитина якомога більше чує англійську і перебуває в англомовному середовищі.

Якщо до 10 років дитина не оволоділа мовою, вона зможе пізніше говорити і розуміти її, але білінгвальною (коли обидві мови сприймаються як рідні) вона стане навряд. В неї буде одна рідна мова, на яку вона спирається і з якої подумки перекладає слова на інші.

Англійська мова для дітей після 10 років може стати рідною, тільки якщо вони постійно перебуватимуть в англомовному середовищі, наприклад, виїдуть на ПМЖ.

Є також дослідження, що діти, які чули до року другу або третю мову, в дорослому віці не матимуть акценту в цих мовах. Дитячій мозок сприймає мелодику мови, запам’ятовує її і використовує в дорослому віці.

Як вибрати метод навчання серед багатьох, які пропонують мовні курси. Адже їх багато, і вони різні, до протилежності.

Різні методи вивчення не суперечать одне одному. Наш мозок сприймає інформацію через різні канали, різними шляхами і способами. Методи, які зовні несхожі, просто побудовані навколо різних можливостей і властивостей мозку. Не можна сказати, що цей метод гірший, а цей — кращій. Вони просто різні.

Що можуть зробити батьки для дитини-дошкільняти чи молодшого школяра, щоб полегшити навчання, якщо мовне середовище — це дві-три години занять на тиждень в школі чи на курсах?

Чим більше годин спілкування англійською мовою для дітей, тим краще. Англомовний садочок, англомовний табір на канікулах, ігрові творчі заняття на вихідних, які проводять деякі мовні школи — все це стане у нагоді, якщо батьки не говорять англійською в побуті. Не чекайте, що дитина піде на курси, і через півроку заговорить фразами. Бо якийсь час вона накопичує словниковий запас. Спочатку цей запас пасивний, і лише згодом він перейде в активний.

Часто рекомендують для домашнього використання англомовні мультики, книжки чи ігри. Але цього недостатньо.

Дитині важливіше, щоб вона чула живу людину. Саме розмова людини до людини найкраще навчає мозок говорити. Гра чи книжка не будуть такими ефективними, якщо їх не супроводжує розмова.

Щодо книжок. Не купуйте складних книжок з великими текстами. Навіть знайомі українські казки в перекладі можуть бути складними. Дитині 6-7-років краще купити книжку, розраховану на трирічну англомовну дитину, з простими конструкціями, короткими фразами, гарними малюнками з підписами.

Можна купувати настільні англомовні ігри для всієї сім’ї, ви пограєте, гарно проведете час, і дитина запам’ятає при цьому кілька нових слів — це здорово! Якщо сумніваєтесь, чи правильно вимовляєте слово — зайдіть в Гугл транслейт, введіть його в строку і прослухайте.

Згадуйте вивчені слова в різних ситуаціях. Наприклад, зустріли на прогулянці собачку — згадуйте, як «собака» буде англійською.

Співайте з дитиною англійські пісні. Їх дуже багато на YouTube. Наприклад, дитина в садочку вчить назви тварин. Введіть в пошуку animal song English, знайдіть англійські пісеньки про тварин та заспівайте їх разом. Виробники цього контенту роблять короткий мультик до кожної пісні, так дуже добре запам’ятовується. Взагалі, мелодія дуже допомагає пам’яті. Навіть коли дитина в 3-4 класі и має вчити форми дієслів, ці пісні поможуть запам’ятовувати прості конструкції. Дорослим вони допоможуть теж.

Книжки та ігри, що радить Олена для веселого вивчення англійської

Моя перша 1000 англійських слів.

Ц цією книжкою дитина, розважаючись, з легкістю запам'ятає свою першу тисячу англійських слів. І неодмінно зажадає вивчити наступну тисячу.

Nick and Lilly: At the supermarket

. Серія невеличких книжок про веселих малюків. З братом Ніком та сестрою Ліллі можна легко навчитися першим англійським фразам і словам з їх повсякденного життя.

Настільна гра «Голова, коліна, плечі».

Гра побудована на принципі лото, и дозволяє весело та цікаво вивчити англійські назви частин тіла.

Якщо дитині не цікаво вивчати мову, як її привабити?

Я працюю з малюками від двох років, і можу сказати: якщо дитина не хоче займатись, значить, заняття побудовані недостатньо цікаво. Спочатку, коли дитина адаптується, вона може соромитись, не хотіти і тд, але трохи згодом вона звикає. І, якщо викладач враховує, що діти люблять гратися, бігати, стрибати, кричати, то дитина буде любити такі заняття.

Це стосується не тільки англійської мови для дітей. Ми дуже багато речей повинні вкласти малюку в голову: математика, фізика, мова. І тому його важко мотивувати. Якщо просто сказати, що треба вчити мову, бо ти отримаєш гарну роботу, — це нічого не дасть. Треба знайти інтерес. Для дошкільнят найкраще, де з ними граються, співають, танцюють, бо це їм подобається, це їхня природа. Загорни будь-яку науку в ігрову обгортку — і навчання піде краще. Бо дитина буде думати не «клас, я піду вчити англійську сьогодні!» а «клас, я піду сьогодні гратися!».

Але навіть в найкращих заняттях наступає момент демотивації. До цього треба бути готовим, перечекати, можливо зробити якусь паузу.

Читай также: Учим английский алфавит: веселая песенка

Як визначити, що саме репетитор англійської мови, саме ця школа — класні. Відгуки в інтернеті – справа ненадійна. На що звертати увагу, спілкуючись з педагогом, як вибрати курси, які підійдуть конкретній дитині?

Я би радила вибирати курси, де максимально використовується ігрова форма. Де максимально розмовляють англійською, а не вивчають за заняття три слова, а далі – пояснення граматики.

Краще, коли в групі менше дітей, і всі активно задіяні в занятті.

На хороших курсах часто змінюються активності: рухливі ігри, різноманітні заняття. Діти стомлюються і втрачають увагу, навіть якщо ї їм дуже цікаво.

Просіть подивитись, як відбуваються заняття. Не всі курси дають таку можливість, але якщо дають – це класні курси. Значить їм є, що показати, і викладач достатньо досвідчений.

Якщо дитина до 3 років, взагалі краще, щоб мама була присутня на заняттях. Поки не відбулась сепарація, дитина комфортно почуває себе тільки поруч з мамою. Коли мама пішла, а дитині кажуть залишайся, вона починає хвилюватись, почуває себе в небезпеці, і навчання не ефективне. Добре, якщо мама не заглиблюється в телефон, а ще проявляє активність, допомагає дитині. Взаємодія безцінна, адже «якщо мама це робить, це класно!»

Якщо, незважаючи на всі плюси курсів, дитині там не подобається, шукайте інші. Буває, що просто не співпадає темперамент. Часто це дрібниці: вчитель надто голосно розмовляє, чи ще щось. Це не трагедія, так буває, але краще пошукати викладача, який більше «співпадає» з дитиною.

Читай также: 5 игр для изучения английского, которые понравятся вашему ребенку

Наталья Ковтун © uaua.info