Фінанси та грамотність, або З чого почати розмову про гроші з дітьми
- Автор
- Дата публикации
- Автор
Ініціативність і підприємливість — одні із ключових компетенцій, які впроваджує Нова українська школа. Зокрема, чимало інтересу викликає тема фінансової грамотності.
Як правильно навчати дітей взаємодії з грошима і чому варто робити це змалку, з’ясовували журналісти проєкту "Навчаємось разом: дружня школа".
Навіщо розповідати дитині про гроші та в якому віці розпочинати навчання фінансової грамотності?
З точки зору психології, тема фінансової грамотності для дітей надзвичайно важлива. Розмовляючи з ними про гроші, ми демонструємо цінність речей, формуємо їхню майбутню взаємодію в матеріальному світі та вчимо в ньому орієнтуватися. Так ми розвиваємо в дитити навички, які допоможуть у майбутньому: критичне мислення, раціональність, вміння планувати, ощадливість, емпатію та багато інших.
Психологи рекомендують починати розмову про гроші у віці 4–5 років: чим раніше ви розпочнете цей діалог зі своєю дитиною, тим швидше виховаєте у неї розумне ставлення до фінансів і власного бюджету. Вона навчиться планувати витрати і заощаджувати, самостійно приймати фінансові рішення, цінувати свій час і ресурси.
З чого почати знайомство дитини з темою фінансів?
Аби розібратися в темі, ми звернулися до Валентини Маюрченко — тренерки з фінансової грамотності, консультанки з планування особистих фінансів і співзасновниці телеграм-каналу https://t.me/smartfina.
Розпочати знайомство зі світом фінансів необхідно з пояснення дитині, що таке гроші: це інструмент, особливий товар, унікальний винахід людства, створений для обміну товарами та послугами,
— каже експертка.
Дитині варто пояснити:
- як виглядають гроші та чому в магазині не можна "розраховуватися листочками". Зробити це можна за допомогою гри: уявити, що знайшли скарб, та разом з дитиною спробувати відрізнити справжні гроші від купюр з гри "Монополія", показати водяні знаки та розказати про різні номінали банкнот;
- звідки беруться гроші: вони не з’являються самі собою. Це чудова нагода познайомити дитину з різноманітними професіями, розказати, що кожна з них оцінюється по-різному;
- що можна купити за гроші. Потрібно у зрозумілій формі пояснити дитині, що речі також не з’являються "з неба", їх купують: і яйця для ранкового омлету, і новий ґаджет;
- основи накопичення грошей, а також показати різницю між потребою та бажанням. Можна завести з дитиною скарбничку. Нехай першою фінансовою метою стане іграшка — зате куплена самостійно. Так дитина краще зрозуміє, як рухатися до своєї цілі.
Часто діти думають, що в гаманці, смартфоні чи на банківській карті завжди є гроші — можна взяти скільки завгодно. Чим раніше дитина розумітиме базові закономірності, тим менше проблем виникатиме у батьків під час спільних походів на закупи,
— додає Валентина Маюрченко.
Зазвичай, свої перші кишенькові гроші діти витрачають на шкільні обіди. Ми запитали експертку, як витримати баланс між свободою та контролем перших фінансів школяра.
Перший досвід — дуже важливий, і добре, коли на цей момент вже є базове розуміння цінностей грошей. Тоді дитина ставиться до них і до покупок більш свідомо.Якщо постійно видавати школяреві певну суму, з часом дитина чітко розумітиме, що на неї можна купити, почне орієнтуватися в цінах і товарах. Після цього можна давати гроші не щодня, а раз на 3 дні, потім — раз на тиждень. Таким чином дитина навчиться самостійно їх розподіляти.
Батьки мають спостерігати за ситуацією та цікавитись у дитини її "фінансовими справами". Контроль може бути мʼяким, дружнім та практично непомітним. Головне — не забувати хвалити дитину за вдалі рішення та з розумінням ставитись до помилок.
Крім розмови про гроші, ставлення до них та фінансових витрат можна демонструвати дітям власним прикладом. Діти вчаться, дивлячись на дорослих. Нерозумно навчати дитину фінансової грамотності і водночас не мати здорових фінансових звичок — то тринькати гроші, то переходити в режим жорсткої економії.
Нехай дитина бачить, як ви розподіляєте зарплатню за статтями витрат і ведете бюджет — сплачуєте комунальні послуги, виділяєте певну суму на продукти і одяг. Пояснюйте їй механізм покупки дорогих речей і техніки через кредитування або заощадження.
Авторка: Анастасія Камінська, журналістка проєкту "Навчаємось разом: дружня школа"
Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерство закордонних справ Фінляндії. Зміст публікації є виключно відповідальністю автора і необов'язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії.