10 змін у школі, які потрібно було провести ще вчора

Автор

У зв'язку з реформами освіти в Україні, батькам нинішніх і майбутніх школярів доводиться постійно слідкувати за нововведеннями. Ми вже повідомляли про новий законопроект щодо ЗНО у 4 і 9 класах, яке зараз проходять лише випускники, коли на основі результатів ЗНО відбувається їх зарахування у вищі навчальні заклади.

Подібних змін заплановано ще достатньо, та чи саме ті вони, які потрібні учням для щасливих шкільних років? Своїми думками щодо нинішніх реформ в освіті України, і змін, яких особливо потребує українська школа, ділиться Анастасія Сушко.

Анастасія Сушко

виконавчий директор,

викладач англійської в мовних студіях Lala English

Те, що школа потребує негайних змін, мабуть, вже розуміє більшість в суспільстві. Особисто в мене песимістичні прогнози стосовно реальних змін і, я гадаю, навіть не варто пояснювати чому, бо всі причини і так лежать на поверхні: на все потрібна політична воля, і реформувати треба кардинально, а не окремими кроками чи підміною понять. Так, наприклад, в початковій школі відмінили техніку читання, аргументувавши тим, що для дітей це стрес і важливіше розуміти зміст прочитаного. Натомість ввели ритм читання. У чому принципова різниця, вчителька початкових класів не змогла мені пояснити.

Держава бере на себе відповідальність формувати майбутніх громадян, а насправді, по шаблону Міносвіти школа випускає дітей, абсолютно не підготовлених до життя.

Світ змінився глобально, а система освіти – ні. Шкільні роки для більшості дітей перетворюються на страждання. Те, що в нашій країні з’явилися альтернативні школи, кожна з яких по-своєму намагається змінити ситуацію та зробити свій внесок в реформування освіти, надзвичайно важливо. Так на практиці можна побачити переваги того чи іншого нововведення. Українська школа й освіта в цілому потребують негайних змін, які потрібно було провести ще на вчора.

Надавати знання, які носять не інформативний, а практичний характер

Світ змінюється так швидко, що 95% знань, які діти отримують у школі, стають непотрібними і ніколи не використовуються, тим паче, що потрібну інформацію можна дістати з інтернету. Вчитель повинен пояснити, а дитина зрозуміти, де і для чого можна використати ті чи інші знання, на засвоєння яких потрібно витратити певний період свого життя. Якщо ж ці знання суто формальні, то чи не злочинці держава та вчителі, які змушують учнів вивчати за шкільною програмою те, що в житті їм більше ніколи не знадобиться? Наприклад, зазубрювати на біології назви водоростей і мохів, замість того, щоб за допомогою досліджень переконатися в необхідності дотримання законів природи для збереження життя на землі?

Спонукати дитину мислити, аналізувати, вирішувати проблему, а не просто давати інформацію

Це і буде мотивацією в навчанні, якої так не вистачає нашим дітям. Наприклад, наша маленька учениця переїхала до Індії, де зараз навчається. Її мама розповіла, як діти там вчили дроби: вчителька принесла в клас декілька різних за ціною піц (по 5,36 і 7,48$ відповідно). Кожен учень повинен був купити кілька різних шматочків і порахувати, скільки це буде коштувати.

Гуманізувати навчальний процес

Цей модний нині вираз викликає у мене сум, коли я спостерігаю за своїм сином – другокласником. Для нього, як і для більшості учнів, вчитель – це суддя, контролер, небожитель, саме він вирішує, наскільки успішною є та чи інша дитина в класі. Дитина не повинна боятися школи, вчителя, а навчання не повинно бути каторгою.

Вчитель не повинен таврувати дітей, ділити їх на категорії за успішністю, бо це породжує купу комплексів, особливо у тих дітей, які з якоїсь причини не зуміли розкрити свій потенціал. Але це природньо, бо всі ми різні.

Головне завдання школи – зробити кожну дитину самодостатньою та готовою до реального життя.

Відмінити оцінювання в тому вигляді, в якому воно існує у сучасній школі

Погана оцінка принижує гідність дитини, а метою навчання є не самовдосконалення, а бажання отримати гарну оцінку, «щоб порадувати батьків», як каже мій знайомий четвертокласник. Є безліч способів зацікавити учня і без оцінки. Те, що справді важливо – це акцентувати увагу тільки на позитивному результаті (наприклад, на письмі замість того, щоб виділяти помилки червоню пастою, вчитель може намалювати корони над найкраще написаними літерами).

Трансформувати вчителя в партнера

З огляду на розвиток інформаційних технологій, вчителя в сучасний школі вже не можна розглядати як носія інформації. Цей образ характерний для 19-20 століття.

Головна функція вчителя – створити умови для того, щоб зацікавити дитину виконувати ту чи іншу дію. І головне тут не кількість вчителів, а якість наданих знань.

Мій дідусь розповідав, що після війни мав змогу навчатися в школі лише два роки. Знання з усіх предметів дав йому звичайний сільський вчитель. Після чого дід склав екстерном іспити, отримав атестат і вступив до технікуму, де був одним із найкращих студентів, маючи за плечима лише два роки навчання в школі.

Час повернутися до образу вчителя – універсала, який володіє знаннями не тільки зі свого предмету, а й може змалювати і надати дітям цілісну картину світу. Це не тільки вирішить проблему міжпредметних зв’язків, а й дасть можливість перетворити урок у цікаву, захоплюючу розповідь. Адже не таємниця, що запам'ятовується те, що подобається. Альтернативники досить часто об’єднують предмети, дають їх блоками: світогляд (історія, географія, література). Блок викладає один вчитель, а тому можна вирішити і наступну проблему.

Змінити архаїчну класно-урочну систему

Урок – це як дослід, як подорож, як роздум, і його не можна перервати по дзвінку. Урок не для того, щоб поставити галочку в журналі навпроти вивченої теми, це створення панорамного бачення світу.

Мінімізувати домашні завдання

Учні повинні отримувати задоволення від навчання, йти до школи з радістю. Діти моїх знайомих, навчаючись в Києві, зовсім не любили школу, походи на уроки та мали низький рівень знань. Перебравшись на Кіпр, вони змінили своє ставлення до навчання, зі школи їх тепер не витягнеш, і батьки з жахом думають про повернення в Україну. До речі, домашніх завдань там не задають зовсім.

Навчання через гру та моделювання життєвих ситуацій

Вчителю потрібно обирати цікаві теми.

Не можна вбити дитині в голову те, що їй буде зовсім не цікаво, особливо сучасним дітям, які ще й вчителя можуть здивувати своїми знаннями в різних сферах.

Захопившись якоюсь грою чи моделюванням життєвої ситуації та її вирішенням, у дітей з’являється бажання вдосконалюватись, вирішувати ще більш складні завдання. Це прагнення знати, вміти більше, закріплене в дитинстві, залишається і в старшій школі.

Мінімізувати стреси (тести, екзамени)

Не завжди тести, контрольні та іспити можуть виявити справжні знання. Але це зайвий раз поставить дітей в стан конкуренції та рейтингів, призведе до розвитку комплексів, травм особистості. Рівень знань можна з’ясувати і без іспитів, які вже давно стали формальністю. Як жартують шкільні вчителі, річні оцінки можна виставляти вже на початку навчального року, бо справжній вчитель і так знає потенціал своїх учнів.

Переглянути програми, навчальні матеріали, максимально зробити їх цікавими, спрощеними, зрозумілими та доступними, наближеними до проблем та задач сучасного життя

Поглиблені знання всіх предметів не потрібні сучасній людині, для цього є інтернет. Школа повинна виховати в першу чергу порядну людину та дати знання, які допоможуть їй реалізуватися в дорослому житті, і не має значення ким: вченим, домогосподаркою, менеджером, трактористом, вчителем чи інженером.