Вимовляємо Ч

Автор

Ярош Татьяна Александровна

Звук [Ч] в українській мові відрізняється від російського варіанту тим, що він твердий, а не м’який. І тільки перед буквами – і, ю, я він буває напівпом’якшеним.

I. Виховання правильної вимови звуку – ч

1.Якщо дитина вже добре вимовляє звук – ш, можна показати їй, що швидка, злитна вимова твердих звуків [тш] утворює звук – ч (твердий). Спочатку вимовляти це звукосполучення більш повільно, поступово перейти до швидкої, злитної вимови.

2. Якщо дитина не оволоділа звуком – ш, можна показати їй вимову твердого звука – т (широкий кінчик язика на передній частині піднебіння). Вимовляючи твердий – т-т-т, різко здути ватку з долоні. При цьому почується звук – ч.

II. Закріплення твердого звука – ч

1. В закритих складах

Утворити нові слова:

Шапка – шапочка

Білка – білочка

Гілка – ...

Дірка - ...

Яблуко - ...

Повторити речення:

У донечки нові рукавички.

Поклади яєчко на блюдечко.

Галочка вмиває личко.

Качка пірнає у річку.

На полі є гречка і ячмінь.

Ручка необхідна для учня.

Вивчити віршики:

- ач – ач – ач – я купив калач

- яч – яч – яч – підкидаю м’яч

- юч – юч – юч – у кишені ключ

- іч – іч – іч – дуже темна ніч.

Вийди, вийди, сонечко,

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір’ячко,

на весняні квіточки,

На маленькі діточки.

Розгадати загадки:

Кругом бочки

Бігають клубочки (квочка і курчата).

Б’ють мене старі й малі,

І в повітрі, й на землі.

Ті від цього не вмираю,

Тільки весело стрибаю (м’яч).

Тече, тече, не витече,

Біжить, біжить, не вибіжить (річка).

2. Закріплення звука – ч у відкритих складах

Змінити слова:

Клубок – клубочок

Вінок - ...

Віник - ...

Куток - ...

Їжак - ...

Повторити речення:

Хлопчик їв червону черешню.

Чай наливають у чашку.

У дівчинки нові черевички.

Каченята і курчата шукають черв’яків.

Чоловік пливе у човні.

Вивчити віршики.

В чаплі чорні черевички

Чапля ходить до водички.

Чуки – чуки – чуки – чок,

Пішли діти в таночок.

Прибий, тату, каблучок,

Бо я хочу в таночок.

Качечка кряче,

Каченят не бачить.

Кличе качечка курчат:

“Чи не бачили качат?”

III. Виховання і закріплення пом’якшенного звука – ч (перед – і, я, ю).

1. Утворити нові слова за зразком:

М’яч - м’ячі

Меч - ...

Овоч - ...

Ключ - ...

Обруч - ...

Багач - ...

ніч – ночі

піч - ...

річ - ...

квач - ...

калач - ...

глядач - ...

2. Вимовляти слова:

Чіткий, чіплятися, обличчя, вечір, ганчірка, клоччя, по обличчю, по узбіччю, під піччю.

3. Повторити речення.

На печі, на печі – гарячі калачі.

По узбіччю йдуть люди.

Під теплою піччю лежить кіт.

Вночі літають кажани.

Підлогу миють ганчіркою.

IV. Диференціація твердого і пом’якшеного звука – ч.

1. Вимовляти склади:

2. Порівняти вимову слів:

Печи – печіть

Товчи – товчіть

Кричи – кричіть

м’ячик - м’ячі

ключик – ключі

калачик – калачі

3. Хлопнути в долоні, почувши слово із пом’якшеним звуком – [ч]:

Читати, чіткий, дача, обличчя, хлопчик, глядач, обручі, узбіччя, вимикач, учень, ключі.

4. Вивчити віршики.

Чечір – вечір, чечір – вечір,

Кіт вуркоче біля печі.

Чорні лапки, вуха, ротик,

Чечір – вечір, чорний котик.

Печу в печі три калачі,

Четвертий калач на припічку в плач:

“Брати мої, калачі,

Дайте лягти у печі”.

Вовк розлігся на печі,

З клоччя крутить калачі.

V. Розвиток фонематичного сприймання.

1. Запам’ятати і назвати слова, в яких звук – ч стоїть в кінці слова:

Чай, квач, чудовий, обруч, м’яч, човен, чоловік, піч.

2. Знайти слово, в якому 2 звуки – ч:

Чайник, чайничок, черепаха, чарівник, бочка, чаєчка, читач, курча, качечка, учні, читанка, черв’ячок.

3. Назвати 5 слів, в яких на початку стоїть звук – ч.

4. Додати потрібне слово:

Летів горобчик, сів на стовпчик,

Прибіг хлопчик, утік ... (горобчик).

Бігли діти в садочок, Сплели дівчата ... (віночок).

Взула чапля черевички І мерщій пішла до ... (річки).

5. Серед домашніх речей знаходити ті, в назвах яких є звук – ч:

Чайник, чашка, печиво, чоботи, черевики, шапочка, рукавички, квіточка, книжечка, ручка, наволочка, подушечка, овочі, ключі, вимикачі.