Вимовляємо Ч
- Автор
- Дата публикации
- Автор
Ярош Татьяна Александровна
Звук [Ч] в українській мові відрізняється від російського варіанту тим, що він твердий, а не м’який. І тільки перед буквами – і, ю, я він буває напівпом’якшеним.
I. Виховання правильної вимови звуку – ч
1.Якщо дитина вже добре вимовляє звук – ш, можна показати їй, що швидка, злитна вимова твердих звуків [тш] утворює звук – ч (твердий). Спочатку вимовляти це звукосполучення більш повільно, поступово перейти до швидкої, злитної вимови.
2. Якщо дитина не оволоділа звуком – ш, можна показати їй вимову твердого звука – т (широкий кінчик язика на передній частині піднебіння). Вимовляючи твердий – т-т-т, різко здути ватку з долоні. При цьому почується звук – ч.
II. Закріплення твердого звука – ч
1. В закритих складах
Ач – яч | ач – оч – уч | |||
Оч – ойч | еч – ич – іч | |||
Уч – юч | оч – уч – ач | |||
Еч – єч | єч – юч – їч | |||
Ич – іч | уч - оч – іч | |||
Піч | м’яч | ключ | річка | гречка |
Ніч | квач | обруч | ручка | ячмінь |
Річ | плач | багач | качка | вудочка |
М’яч | калач | трубач | пачка | рукавичка |
Личко | бочка | |||
Яєчко | тачка | |||
Блюдечко | донечка | |||
Наволочка | тумбочка |
Утворити нові слова:
Шапка – шапочка
Білка – білочка
Гілка – ...
Дірка - ...
Яблуко - ...
Повторити речення:
У донечки нові рукавички.
Поклади яєчко на блюдечко.
Галочка вмиває личко.
Качка пірнає у річку.
На полі є гречка і ячмінь.
Ручка необхідна для учня.
Вивчити віршики:
- ач – ач – ач – я купив калач
- яч – яч – яч – підкидаю м’яч
- юч – юч – юч – у кишені ключ
- іч – іч – іч – дуже темна ніч.
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко,
на весняні квіточки,
На маленькі діточки.
Розгадати загадки:
Кругом бочки
Бігають клубочки (квочка і курчата).
Б’ють мене старі й малі,
І в повітрі, й на землі.
Ті від цього не вмираю,
Тільки весело стрибаю (м’яч).
Тече, тече, не витече,
Біжить, біжить, не вибіжить (річка).
2. Закріплення звука – ч у відкритих складах
Ча – ча - ча | чо – чо - чо | чу – чу - чу | че – че - че |
Ча – чо - чу | чи – че - чо | чо – че - чи | чу – ча - че |
Чай | чоло | череда | чуб |
Чайка | човен | черемха | чути |
Чапля | чорний | черв’як | чудовий |
Чашка | чоловік | червоний | черевики |
Чайник | чорнило | черепаха | черешня |
Учень | гачок | ||
М’ячик | глечик | ||
Печиво | курчата | ||
Каченя | дівчинка | ||
Учитель | хлопчик |
Змінити слова:
Клубок – клубочок
Вінок - ...
Віник - ...
Куток - ...
Їжак - ...
Повторити речення:
Хлопчик їв червону черешню.
Чай наливають у чашку.
У дівчинки нові черевички.
Каченята і курчата шукають черв’яків.
Чоловік пливе у човні.
Вивчити віршики.
В чаплі чорні черевички
Чапля ходить до водички.
Чуки – чуки – чуки – чок,
Пішли діти в таночок.
Прибий, тату, каблучок,
Бо я хочу в таночок.
Качечка кряче,
Каченят не бачить.
Кличе качечка курчат:
“Чи не бачили качат?”
III. Виховання і закріплення пом’якшенного звука – ч (перед – і, я, ю).
1. Утворити нові слова за зразком:
М’яч - м’ячі
Меч - ...
Овоч - ...
Ключ - ...
Обруч - ...
Багач - ...
ніч – ночі
піч - ...
річ - ...
квач - ...
калач - ...
глядач - ...
2. Вимовляти слова:
Чіткий, чіплятися, обличчя, вечір, ганчірка, клоччя, по обличчю, по узбіччю, під піччю.
3. Повторити речення.
На печі, на печі – гарячі калачі.
По узбіччю йдуть люди.
Під теплою піччю лежить кіт.
Вночі літають кажани.
Підлогу миють ганчіркою.
IV. Диференціація твердого і пом’якшеного звука – ч.
1. Вимовляти склади:
Чи - чі | чі - чи | чи – чі - чи |
Ча - чя | ча - ча | чя – ча - чя |
Чу - чю | чю - чу | чу – чю - чу |
2. Порівняти вимову слів:
Печи – печіть
Товчи – товчіть
Кричи – кричіть
м’ячик - м’ячі
ключик – ключі
калачик – калачі
3. Хлопнути в долоні, почувши слово із пом’якшеним звуком – [ч]:
Читати, чіткий, дача, обличчя, хлопчик, глядач, обручі, узбіччя, вимикач, учень, ключі.
4. Вивчити віршики.
Чечір – вечір, чечір – вечір,
Кіт вуркоче біля печі.
Чорні лапки, вуха, ротик,
Чечір – вечір, чорний котик.
Печу в печі три калачі,
Четвертий калач на припічку в плач:
“Брати мої, калачі,
Дайте лягти у печі”.
Вовк розлігся на печі,
З клоччя крутить калачі.
V. Розвиток фонематичного сприймання.
1. Запам’ятати і назвати слова, в яких звук – ч стоїть в кінці слова:
Чай, квач, чудовий, обруч, м’яч, човен, чоловік, піч.
2. Знайти слово, в якому 2 звуки – ч:
Чайник, чайничок, черепаха, чарівник, бочка, чаєчка, читач, курча, качечка, учні, читанка, черв’ячок.
3. Назвати 5 слів, в яких на початку стоїть звук – ч.
4. Додати потрібне слово:
Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік ... (горобчик).
Бігли діти в садочок, Сплели дівчата ... (віночок).
Взула чапля черевички І мерщій пішла до ... (річки).
5. Серед домашніх речей знаходити ті, в назвах яких є звук – ч:
Чайник, чашка, печиво, чоботи, черевики, шапочка, рукавички, квіточка, книжечка, ручка, наволочка, подушечка, овочі, ключі, вимикачі.