Домашні завдання шкідливі для здоров’я дітей: думка психолога

Автор
Домашні завдання шкідливі для здоров’я дітей: думка психолога

Психолог і психотерапевт Вікторія Горбунова на своїй сторінці в Фейсбуці опублікувала цікавий пост щодо шкільних домашніх завдань.

Вікторія впевнена, що в тому вигляді, який вони мають зараз, домашні завдання більше шкодять розвитку дитини, ніж закріплюють отримані знання. Ця думка здалася нам слушною. З дозволу авторки публікуємо її пост на UaUA.info.

Домашні завдання шкідливі для здоров’я дітей: думка психолога - изображение №1

Вікторія Горбунова

психолог, психотерапевт

Знаю багатьох батьків, які вболівають за домашні завдання. Вони навіть пишуть колективні листи на ім'я директорів шкіл, аби їхнім малюкам у першому класі дозволили задавати ДЗ. Пишуть, бо зараз ДЗ для першачків заборонені.

Я поки не знайома з вчителями, які розуміють ризики домашніх завдань. Навпаки, усі наполягають на прищепленні звички та відпрацюванні навичок, лякають тим, що діти лінуватимуться і не потягнуть програму.

Я — проти домашніх завдань для першачків, і проти перенавантажень завданнями в подальшому.

Я пишу в основному про молодшу школу. Але, насправді, я проти будь-якої шкільної роботи, яка виходить за межі школи, та забирає дитячі ресурси: відпочинок, фізичну активність, сон, хобі.

Отже, домашні завдання, в тому форматі, в якому вони здебільшого існують у нас, шкідливі для дітей. А тепер спробую більш-менш детально розписати.

ДЗ шкідливі для здоров'я

Значну частину шкільного часу діти проводять статично, сидячі за партою. Подовження цього часу вдома — ризики для розвитку деформацій хребта, а за ними і проблем з внутрішніми органами і т.п.

Значну частину шкільного часу діти читають та пишуть, навантажуючи зір. Продовження цих занять вдома (враховуючи проблеми вечірнього освітлення та якість друку підручників) — ризики для розвитку хвороб очей.

Значну частину шкільного часу діти проводять в межах тиску правил та оцінок, через що перебувають у постійній напрузі. Продовження такої традиції вдома — ризик для розвитку стресів, а також депресивних станів, тривоги тощо.

ДЗ шкідливі для мотивації

Потреба замість прогулянок, розваг і відпочинку робити вдома завдання, часто монотонні та не цікаві, знижує бажання вчитись.

Діти, які регулярно отримують низькі оцінки за домашні завдання, мають додатковий фактор стресу та розвивають опір до навчання.

Діти, яких постійно заохочують за гарне виконання завдань, які мають високі оцінки, ризикують набути перфекціонізм, «комплекс відмінника» та інші хибні акценти навчальної мотивації. Вони засвоюють: люблять тих, хто «багато працює», «отримує схвальні оцінки», «не робить помилок».

ДЗ шкідливі для стосунків

Шкільна оцінка домашніх завдань порівнює дітей між собою, робить акцент на тому, що дитина, яка багато працює вдома і все робить якісно — «молодець», а інші – «ледарі».

В результаті дітлахи дратуються одне на одного, зляться, ображаються. Дехто почувається особливим та розумнішим, дехто нездарою і нікчемою. Звідси — булінг — задирання, бійки, прізвиська та інше.

Виконання домашніх завдань часто стає випробуванням для усієї родини. Втомлені після роботи батьки та виснажені школою діти, замість того, щоб проводити час разом над чимось захоплюючим або відпочивати, потрапляють в ситуацію «контролерів та контрольованих», яка часто призводить до напруги та сварок.

Найбільша кількість шахраювань, до яких вдаються діти, пов'язані з ДЗ: списування, крадіжки, брехня, прогули.

Найбільша кількість конфліктів з вчителями, докорів, принижень та звинувачень виникають саме через це.

Якщо зробити короткий підсумок, то домашні завдання — це ризики для фізичного та психічного здоров'я; розвитку навчальної демотивації, перфекціонізму; погіршення стосунків з однолітками, вчителями та у родині.

Чи мають права ДЗ на існування взагалі? Звісно, якщо це — цікаві індивідуальні та командні проекти, які діти з задоволенням реалізовуватимуть поза школою, без ризиків для здоров’я, мотивації та стосунків.

Але це інша тема, яка потребує зміни світогляду кожного з нас: «Як організувати домашні завдання на користь та радість дітям».