Що важливо? Навчаємо дитину розставляти пріоритети

Автор

Питання вибору переслідує нас щодня. Аби все встигнути, мало просто визначитись, що робитимеш — потрібно розставити все за порядком. От тут і ховається складність: треба визначити, котра із справ важливіша, що потрібно зробити терміново, а що можна відкласти. Проєкт "Дружня школа" допоможе розібратись, як правильно розставляти пріоритети та як пояснити це дитині.

Навіщо дитині вміти розтавляти пріоритети?

Розставляння пріоритетів — важливий елемент грамотного тайм-менеджменту. Адже не так важливо скласти перелік справ на день, як визначити, що за чим робити, скільки часу потрібно приділити кожній справі. Успішне планування дня — дуже важливий крок для розвитку самостійності дитини.

Дорослим часто здається, що при розставлянні пріоритетів потрібна тільки логіка. Так, логічне мислення — важливий компонент процесу, але не єдиний. Щоб правильно розставляти пріоритети, дитині також потрібні вміння вибирати і система цінностей, на якій це вміння базуватиметься.

До чого тут система цінностей? Вона допомагає зорієнтуватись серед безлічі справ і вибрати ті, які точно важливі. Наприклад, ми ставимо на перше місце здоров’я і добре самопочуття дитини — це значить, що вона не може пропускати ранкову руханку, гігієнічні процедури, прийоми здорової їжі і визначений час для сну. Мало навчити дитину самостійно їсти, одягатись і обслуговувати себе — вона має робити все це усвідомлено.

Степан Липовецький — дитячий психолог і педагог — розказав, з чого варто починати.

Основою для правильного розставляння пріоритетів є засвоєння певних стандартів і моральних норм, які циркулюють в суспільстві, поваги до себе і навколишнього середовища. Так дитина знає, на що опиратися при виборі і виховує самодисципліну.

Важливо, щоб батьки допомагали — підказували, яким заняттям варто приділити більше уваги, а що може почекати. Дитина з часом навчиться вибирати самостійно, та це вміння потрібно потроху тренувати постійно. Тоді ви отримаєте самостійну, впевнену у своїх силах і цілеспрямовану людину, яка знає, чого хоче. Але для всього потрібні час і терпіння.

Як навчити дітей розставляти пріоритети?

  • Попрацюйте з поняттям вибору. Поясніть, що є речі, над якими можна особливо не задумуватись — наприклад, що одягнути у школу. А є важливі моменти, коли треба замислитись — що подарувати другу на день народження. Порахуйте разом, скільки часу і сил зекономить дитина, якщо "автоматизує" частину дрібних процесів. Наприклад, фізик Річард Фейнман раз і назавжди вирішив, що їстиме на десерт тільки шоколадне морозиво і так позбувся необхідності щоразу думати над вибором десерту.

  • З’ясуйте різницю між поняттями "важливо" і "терміново". Важливе — це те, що допоможе покращити якість життя, а терміново — це те, що просто треба швидко зробити. Тобто до важливих речей апріорі ставимось ретельніше, аніж до термінових.

  • Проговоріть з дитиною ієрархію цінностей. Це допоможе простіше робити вибір. Наприклад, здоров’я, сім’я, школа, особистий розвиток, друзі. Додавайте і обговорюйте всі пункти, які ви з дитиною вважаєте важливими. Ця система допоможе дитині не загубитись серед безлічі щоденних справ і правильно розставити для себе завдання.

  • Запропонуйте дитині щовечора складати два списки. Перший — що вона встигла зробити сьогодні, другий — плани на завтра. Похваліть за вчасно і добре виконані справи і поцікавтесь, що вона помістила у свій ТОП-5 пріоритетів на наступний день. Порівнюйте ці списки щодня — так дитина постійно тренуватиме вміння виділяти основне і бачитиме свій прогрес.

Психолог також розказав, як допомогти дитині краще засвоїти поняття "автоматизації" дрібних виборів:

Щоб допомогти дитині зрозуміти суть "автоматизації" дрібних справ і виборів, зіграйте у гру "Снігова куля". Для цього потрібно кілька людей. Пограйте всією сім’єю або запропонуйте вчителю провести її під час перерви.

Суть гри — перший гравець виходить у центр кола і показує якийсь рух. Кожен наступний учасник має повторити всі попередні рухи і додати свій. Якщо гравців багато, то останні учасники почнуть забувати послідовність рухів, якісь деталі. Коли всі повеселились — проведіть аналогію із домашніми справами: якщо зранку ви не знайшли хвилини, щоб помити тарілку після сніданку, акуратно скласти сукню, яку передумали одягати, застелити ліжко, то після уроків вдома чекатиме безлад. І на його прибирання піде куди більше часу, який можна було використати набагато раціональніше та цікавіше.

Використані ресурси:

Авторка: Тетяна Павліченко, журналістка проєкту "Дружня школа"

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.