Формування захвата в дітей з синдромом Дауна

Автор

Протягом першого року життя немовля засвоює контроль рухів свого тіла – лежачи перевертає тулуб, повертає голову, робить спроби підвестися і повзати... згодом вже вміє сидіти і вставати на ноги. Це є природний шлях рухового розвитку дитини. Таким чином, ми спостерігаємо певний набір безумовних рефлексів.

Якщо ви вкладете палець своїх рук у долоньки маляти, він стисне ваш палець – ним керує хапальний рефлекс. У віці 3-6 міс. хапальний рефлекс починає слабшати, і немовля обхоплює предмет долонею не без наміру, а тому що хоче взяти. Дитина бере предмет всією долонею – так з’являється «долонний захват».

Згодом малюк вже вміє перекладати іграшку з руки в руку («перекладання іграшки») і брати її до рота. Так він набуває сенсорного досвіду, вчиться відчувати свої ручки – пальці, кисті…

Наступним кроком у засвоєнні рухових функцій є захват «грабельки», коли дитина вперше пробує взяти дрібний предмет. (Ці рухи виконуються таким чином, нібито вона згрібає предмет, беручи його у долоні).

Поступово дитина переходить до складніших дій – вчиться брати предмет трьома пальчиками. В «захваті пучкою» задіяні великий, вказівний та середній пальчики.

На останній стадії формування захвату малюк вчиться брати дрібний предмет двома пальцями – великим і вказівним – і це є «недосконалий пінцетний захват». Досконалим його робить вміння брати маленький предмет за допомогою пучок великого і вказівного пальчиків.

Вміння брати предмет іде разом з вмінням відпускати предмет

На початку формування вміння відпускати діти відпускають предмет мимоволі, коли він перестає бути цікавим. Коли дитина вчиться брати предмет у руку і тримати його, малюк обов’язково повинен бачити цей предмет. Набувши навичок «перекладання», дитина вчиться брати предмет, не дивлячись на нього.

При «перекладанні» малюк довільно розтискає ручку, при цьому починають взаємодіяти дві руки – відбувається формування двосторонньої координації рук (білатеральна координація). Тепер немовля може відпускати предмети навмисно. В цей період дитина з задоволенням кидає предмети, або, кидаючи, дає вам в руку.

Спочатку дитині важко відпустити предмет. Потрібно, щоб підтримали іграшку, або зап’ястя на поверхні стола. Часто діти проходять цей етап дуже швидко, і батьки його майже не помічають. Після того, як дитина навчиться відпускати предмет, дозволяючи йому падати в довільному напрямку, малюк навчиться ложити предмет, виконуючи точні рухи: опускати предмети у коробку, ложити предмет на предмет. В процесі гри рухи стають точнішими, більш скоординованими і вправними.

У період, коли малюк вчиться брати і утримувати предмет в руках, найкращим помічником будуть іграшки, які зручно взяти і обхопити пальчиками: колечка, брязкальця з тонкими ручками. Можна пошити тонкі мішечки (затовшки з палець) і наповнити їх різними крупами.

Коли дитина навчиться добре утримувати предмет в руці, вона може вчитися контролювати рухи передпліччя, а також розвивати силу рук, якщо почне стукати іграшкою. На цьому етапі підійдуть всі іграшки, якими можна стукати: дерев’яна ложка, музичний молоточок, підставка з кілочками, або кульками, які можна забивати молоточком.

Долонний захват

Діти з синдромом застосовують долонний захват у віковий діапазон 1,5-3,5 років.

Коли дитина бере і тримає предмет у долоні, слідкуйте, щоб в обхваті дитина протиставляла великий палець іншим чотирьом, а не притискала до вказівного. В цей період варто пропонувати ігри, які будуть укріплювати суглоби великих пальців і вчити відокремлювати пальчики один від одного і згодом діяти кожному пальчику окремо.

Прийшов час пропонувати іграшки, які потрібно брати з заокругленою кистю рук:

- чашка без ручки;

- маленькі м’ячики;

- кульки з тіста (пластиліна);

- іграшки з ручкою;

Захват пучкою

Поступово дитина вчиться керувати рухами кисті, вчиться брати і опускати предмети, виккористовуючи великий, вказівний і середні пальці – починає формуватися захват пучкою.

На початку формування цього захвату, пропонуйте дитині брати маленькі предмети з руки. Часто буває так, що, беручи самостійно предмет зі стола, дитина викориистовує захват грабельками, а беручи з долоні пучкою (трьома пальчиками).

В простих видах діяльності використовується з 3-х років, а під час малювання чи письма – з 4-8 років.

Іграшки та ігри для формуваання і вдосконалення захваату пучкою:

- штирьки;

- рамки-вкладанки із маленькими заокругленими ручками;

- баночки;

- кубіки;

- пірамідка, колечка якої схожі на сніжинки. Із цих колечок добре конструювати, з’єднуючи і роз’єднуючи елементи;

- одівати і знімати ковпачки на маркери;

- пласкі диски, кришки для консервації, які можна опускати в прорізані отвори, що розташовані вертикально. Якщо ми зробимо горизонталььні отвори, то будемо стимулювати дитину повертати руку в зап’ястя;

- відокремлювати стаканчики, що вставлені один в один, послідовно виймаючи їх.

Пінцетний захват починає формуваатися від 1,5 до 4 років.

Це період, коли дитина починає помічати всі дбрібні предмети, частички сміття, маленькі шматочки їжі. Цей вид захвату нйскладніший, оскільки дитина вчиться брати предмет боковою стороною пальчиків.

Оволодіння цим видом захвату ускладнюється за рахунок підвищеної рухливості суглобу великого пальця, тому завданням для розвитку захвату у ранньому віці буде вправи на укріплення суглобу великого пальця і розвитку сили захвату.

Хорошим стимулом для оволодіння пінцетним захватом є нагода брати маленькі шматочки фруктів, порізаних кільцями чи маленькими кубіками. Зауважимо, що дитині легше брати шматочок, якщо ми тримаємо його двома пальцями, пропонуючи малюку зробити те саме.

Коли дитина навчиться користуватися пінцетним захватом – брати і відпускати предмет, варто вдосконалювати її навички за допомогою ігор, які будуть тренувати силу пальчиків у цьому положенні. Можна навчити малюка:

- відламувати маленькі шматочки черствого хліба;

- відщипувати маленькі шматочки тіста або пластиліна;

- натискати на пухирці поліетиленової упаковки;

- роз’єднувати елементи кнопочного конструктора;

- знімати прищепки з білизни;

- надівати і знімати ковпачки з ручок;

- встромлювати сірники в шматочок тіста;

- гратися з дзиґою.

Досконалим «пінцетним захватом» діти опановують у віці 4-8 років. У цей вік суглоби пальців розвинені так, що спритність захвату великих і дрібних предметів вже сформована. У цей вік діти можуть робити поробки і вразити оригінальністю і майстерністю виконання роботи – таким чином показати результати розвитку дрібної моторики.

Підготувала:

Н. Вавилова

Спеціаліст з ранньої допомоги