Правильне харчування. Що впливає на харчові звички дитини?

Автор
Правильне харчування. Що впливає на харчові звички дитини?

Правильне харчування — важливий компонент у розвитку дитини. Окрім навчання, учні Нової української школи (НУШ) відвідують гуртки чи спортивні заняття. І для відновлення енергії їм важливо збалансовано харчуватись. Про те, що ж таке правильне харчування та чому варто звертати увагу на шкідливі звички дитини, проєкту "Дружня школа" розповідають психологиня та шеф-кухар.

Поняття "правильне харчування" не означає, що всім треба їсти брокколі замість солодощів. Загалом у раціоні дитини мають бути білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінерали та клітковина. Всі ці компоненти мають бути збалансованими та різноманітними. За день школяр має їсти продукти з різних харчових груп у помірній кількості. Тобто дитина має втамувати голод, але не переїдати. Варто пам’ятати й про перерву між прийомами їжі (близько 3 годин) та режим.

Якщо вдома на раціон дитини можуть впливати батьки, то шкільні їдальні не завжди забезпечували належне харчування. Допомогти освітянам у реформі шкільного харчування вирішив шеф-кухар та ресторатор Євген Клопотенко. У 2015 році він заявив про намір поліпшити культуру харчування в Україні, а згодом створив проєкт "Нове шкільне харчування". В його рамках з’явилась нова збірка рецептур для навчальних закладів України, оскільки попередні були застарілі.

Світ розвивається, ми вже користуємося смартфонами, їздимо на електрокарах, а страви в їдальнях за останні 50 років практично не змінилися. Парадокс, чи не так? Тому відкрити світ сучасної їжі дорослому поколінню досить складно, бо для них це дивно і незрозуміло. А ось навчити дітей простіше. Вони пізнають світ смаковими рецепторами, розвиваються, зокрема й кулінарно. Ідея не просто впровадити нові рецепти в шкільних їдальнях, а показати наскільки цікавий світ їжі.

— пояснює Євген Клопотенко.

Програму нового харчування тестували у декількох школах Києва. Зокрема перевіряли, чи все смакує школярам.

Страви повинні подобатися дітям, інакше вони не будуть їх їсти, тут все просто. В процесі тестування ми залишали ті страви, які подобалися дітям і прибирали або допрацьовували ті, які їм не подобалися. Результат був прогнозованим — більшості дітей подобалось нове меню. Тому не хвилюйтеся, Нове Шкільне Харчування, то аж ніяк не лише морква і брокколі.

— розповідає експерт.

Проте дитина може відмовлятись від хорошої їжі, незалежно від того наскільки вона смачна. Оскільки іноді проблеми з порушенням харчової поведінки знаходяться дещо глибше, ніж смакові вподобання. Психологиня Світлана Павлик рекомендує почати процес налагодження правильного харчування дитини з дорослих. Батьки і вчителі, власним прикладом мають показати, що таке здорова їжа.

Якщо ви хочете, щоб ваша дитина, наприклад, не їла солодощів, значить і ви самі маєте від них відмовитись. Будь-яке правило має діяти для всіх однаково. Коли ви їсте, але дитині не можна — це дезорієнтує, бо у такому віці діти наслідують вашу поведінку.

— пояснює психологиня.

Експерт зазначає, що відмова від їжі, неконтрольоване об’їдання, тяга до некорисних продуктів можуть свідчити й про психологічні проблеми. Через шкідливі харчові звички дитина може виражати свої емоції, привертати увагу батьків або шукати швидкого отримання дофаміну (гормону задоволення, який відповідає за мотивацію, увагу, пошук нових вражень).

Також неправильне ставлення до їжі формується, коли на ній сильно концентруються. Не потрібно змушувати дитину доїдати, соромити її, якщо вона повільно їсть, створювати конкуренцію фразами "хто перший з’їсть" та не порівнювати дитину з іншими. Наприклад, не казати "ось дивись, як однокласниця добре їсть, а ти погано". Батькам також не варто постійно питати, чим годували в школі. Краще спершу поцікавтесь, як пройшов день і що нового дізналась дитина. Бо коли дорослі настільки сильно привертають увагу до їжі, це завищує її цінність. Дитина може відчути, що рештою її зацікавленостей чи проблемами нехтують.

Ми ж їмо не лише для втамування голоду, але й для задоволення. Тому дитина може їсти солодощі чи чипси, щоб заповнити прогалину в інших емоціональних потребах, які їй не вдається задовольнити.

— пояснює психологиня.

Правильне харчування потребує створення збалансованого раціону та підтримки від дорослих.

Авторка: Олександра Карабань, журналістка проєкту "Дружня школа"

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.